A kerekes szerkezet kb. 5500 éve ismert és azóta szakadatlan fejlődik.
Amit a mai technikák közt is állandó feladat, hogy a minél kisebb súrlódás mellett a kerék vagy görgő minél nagyobb nyomatékot tudjon át ill. leadni.

A cserélhető csapágyazott görgők és kerekek sokféle felszerelésre kerülnek a bútortól egészen a nagy tömegű gépekig annak érdekében, hogy mozgathatók ill. guríthatók legyenek.
A kerék, villa, fékberendezés és a csapágyazott görgő és kerék funkcionális egységet képeznek.
Már a tervezési szakaszban is érdemes alaposan átgondolni azt, milyen típusú csapágyazott vagy csapágyas görgő és kerék a legmegfelelőbb az adott felhasználásban.

 

Legfőbb kiválasztási szempont, – itt most a csapágyazott ill. csapágyas megoldásokat tekintve első sorban:

  • Névleges terhelés,
  • Klímaviszonyok döntően hő és nedvességi szempontból, (ha netán tenger közelében vagy agresszív korróziót okozó környezetben alkalmazzuk az már extrém igénybevételnek számít!)
  • Kültéri vagy beltéri-e az alkalmazás,
  • A kerék futófelületének anyaga, keménysége és kialakított formája,
  • Irányíthatóság, ami a gördülési és fordulási ellenállásból adódik,

 

Csapágyazott / csapágyas kerék és görgőtípusok:

Ez alatt a kerék tengelye körüli állandóan forgó gépalkatrészt értjük. (A villa tetején a felépítménnyel való rögzítés alatt is található egy vagy kétsoros csapágyazott / csapágyas fémkosárban lévő acélgolyók, amit a gyártók az adott teherbírásnak megfelelően szakszerű terhelésre ill. kopásra alakítják ki; és nehéz kivitelnél okvetlen zsírzó gombbal együtt.)

 

Siklócsapágy
Egyszerű és ellenálló kerékcsapágyazás, kiváltképp, ha korrózióálló anyagból készült és normál (kisebb sebesség mellett és nem túl gyakran) mozgatják. Ütésre nem érzékeny. Acél kerékagyú kerekeknél javasolt a poliamid siklócsapágyas persely.

 

görgős csapágy:
Gördülőcsapágynak is nevezik azt a műanyag vagy acélkosárban elhelyezett acélhengereket, amik a tengely és acélagy között forognak. Ezzel nem csúszó, hanem gördülősúrlódás keletkezeik, így a gördülési ellenállás is alacsony szinten marad; viszonylag nagyobb terhelés estén is. Ütésre nem érzékeny. Gyártáskor hosszú élettartamú zsírral kenik be, így alig igényel karbantartást normál használat mellett. (agresszívebb környezetben ajánlatos rozsdamentes kivitelt használni.)

 

Golyóscsapágy
Ez teljesíti leginkább a „kis gördülési ellenállás – nagy nyomatékleadás” elvárást. A rendszerint precíziós acélgolyókkal való csapágyazott / csapágyas alkatrész könnyű futást eredményez a nagy vagy nagyobb terhelés és sebességnél egyaránt. Robusztusságukat a tömítettség és a hosszú élettartamú zsírral bekenés adja.

Korábban az a hagyományos fajtája terjedt el, ahol a kerék két oldalán bepréselték a két golyóscsapágyat és közte távtartót helyeztek el. Ma már akár a kétoldali, akár az egy vagy kétsoros központi golyós csapágyazott / csapágyas kialakítás két tömítőkarikával (2RS) ellátott csúszó tömítéssel készül. Ezáltal a peremes perselyezés (karima) is elhagyható.
A mai korszerű golyóscsapágyak a végükön műanyagból készült védőburkolattal ellátottak, hogy a port és szennyeződést ne engedjék be. Igényes ipari és nehézkivitelű görgőknél és kerekeknél a COLSON gyártócsoportok tervezői és gyártói ügyelnek arra, hogy akár a felfogatásnál, akár tengelyirányban lévő csapágyazott / csapágyas összeszerelésnél meglegyen az a pont/furat, ahonnan az utólagos és rendszeres karbantartással (zsírzás vagy olajozás) a csapágyas görgők és kerekek hosszabb élettartamúak lesznek.

 

A nehézkivitelű (ill. speciális ipari) csapágyazott görgők, kerekek hőállósági tartományát kérje a gyártótól, mivel ez a különböző gépalkatrészek minőségétől, kialakítástól és a behelyezett kenőanyagok fajtájától függően nagyon eltérőek.

Normál és kisebb terhelésű csapágyas görgőknél, kerekeknél, – általában 150 kg dinamikus terhelés alatt-, -30°C – + 120° közötti a hőállóság. Az ennél nagyobb terhelés, sebesség, valamint használati időtartamnál, – köszönhetően a nagyobb súrlódásnak -, mindig nagyobb a hőképződés. Ezt pedig figyelembe kell venni a csapágyazott és csapágyas görgők felhasználóinak.

Nehéz kivitelű, nagyobb sebességű mozgatásra vagy igen speciális elvárásokra kúpgörgős és önbeálló csapágyazott / csapágyas típusokat fejlesztettek ki, amik lehetnek egy és kétsoros elrendezésben. Igen extra hő- klíma és terhelési igénybevételre kerámiaházas csapágyazott / csapágyas típus beszerelése is lehetséges.

 

Aki további szakmai támogatást és részletes igénybevételi leírásokat szeretne keresse a csapágyazott / csapágyas kerekek és görgőkre vonatkozó DIN EN 12526 -12533, és DIN 7845 – ös szabványokban.